Doelen

IMG_3448 Stichting Tanika bord - Kroon Ziekenhuis vervoer Tanika

D.d. 12 mei 2010 is Stichting Tanika opgericht. Met als doel:
Het leven van Tanika lichter te maken en haar zelfstandigheid te bevorderen.

Hierbij vragen wij tegelijkertijd aandacht voor de jongeren in een vergelijkbare situatie welke vastlopen door hun ziekte/handicap.
Intussen ligt Tanika al vanaf februari 2007, dag in dag uit, verplicht op bed, en heeft in deze belangrijke (tiener) jaren heel veel gemist.De ziekte/aandoening kunnen wij niet wegnemen, maar de omstandigheden waarin Tanika al jaren ongewenst leeft, willen wij graag verlichten.

Na advies van de revalidatiearts, ergotherapeut en de fysiotherapeut willen wij uitvoering geven aan de volgende plannen:

Geld, medewerking en ondersteuning zijn nodig voor:

– Hulpmiddelen zoals:

Een elektrische, op maat gemaakte, (bed)lig-rolstoel  (indien mogelijk voor binnen en/of buiten), speciale bij haar passende verplaatsbare toiletstoel (zo nodig aangepast), horizontale til voorzieningen tezamen met  noodzakelijke plafond tillift), een systeem zodat zieke/ gehandicapte zelf licht, gordijnen etc. kan bedienen  (bijv. d.m.v. domotica) om de zelfstandigheid te bevorderen en de afhankelijkheid te verminderen. Alarm -bewakingssysteem op persoon. En andere specifieke hulpmiddelen, waarvan enkele nog nader te bepalen.

– Huis- woonaanpassingen/ verbouwingen/ uitbouw huis:

Aangepaste badkamer:  Om zorg mogelijk te maken, met voldoende ruimte voor de zorgbehoefende, hulpmiddelen, verzorging en zorgverleners. Hierbij een goede douche/badvoorziening, antislipvloer, etc.  en therapiebad voor de noodzakelijke dagelijkse therapie, enz.

In huis in het algemeen: toegankelijk maken woning, gelijkvloers maken, verbreden deuren en deurposten, elektrisch openingssysteem binnen- en buiten deuren, toegankelijk maken buiten, plafondlift systeem door huis enz..

Bij dit alles komen natuurlijk hak- en breek werk, afwerking en arbeidskosten, enz.

– Vervoer:

Eigen aangepaste vervoersvoorziening in de vorm van bus voor (bed)lig-rolstoel met noodzakelijke begeleider(s).

– Vakantie en verblijf elders:

Aangepaste camper voor vakantiemogelijkheden, voor familiebezoek, weekend weg etc. daar geschikte accommodaties voor Tanika en lotgenoten niet bestaan!  Een andere mogelijkheid om op reis te gaan bestaat voor hen niet. Na de meeste tienerjaren, 24 uur per dag, thuis binnen in bed gelegen te hebben, kan onze Stichting in ieder geval voor Tanika spreken, als zij zegt dat er een grote behoefte is om meer van de wereld te zien dan alleen een slaapkamer en/of woonkamer, en dit dan graag in een vertrouwde, aangepaste omgeving met verzorgende en/of familie om zich heen. Ook andere jongeren zoals Tanika zouden hier gebruik van kunnen maken.

Stichting Tanika onderzoekt op dit moment de mogelijkheden voor de aanvraag van een CBF-keurmerk en ANBI-beschikking om in de nabije toekomst ook mensen zoals Tanika te kunnen helpen. Samen staan we sterker!